Een duik in de rijke illy geschiedenis
Francesco Illy is het meesterbrein achter illy. Hij startte in 1933 illycaffè op, niet wetende hoe zijn imperium er vandaag de dag uit zou zien. illy neemt beetje bij beetje de wereld over met inmiddels de derde generatie Illy (inderdaad, in dit geval wel met hoofdletter) aan het roer. Tijd om de geschiedenisboeken in te duiken en alle hoogtepunten van deze Italiaanse grootheid op een rijtje te zetten.
1933 illycaffè
Het jaar dat het allemaal begon in het Italiaanse Triëst, dé stad van de koffie. Francesco Illy laat na de Eerste Wereldoorlog zijn moederland Hongarije achter zich en vertrekt naar Italië. In 1933 begint hij illycaffè met de droom iedereen ter wereld te voorzien van de beste koffie.
1934 Revolutionair
illy ontwikkelt een revolutionair druksysteem voor verpakkingen waardoor producten nog langer vers blijven. In 1934 krijgt illy hier het octrooi voor, zo kan de koffie de hele wereld over reizen zonder dat de smaak of kwaliteit verloren gaat.
1935 De Illetta
illy brengt de Illetta op de markt, dit is de eerste espressomachine onder hoge druk en is daarmee de voorouder van de moderne esspressomachines.
1939 Europa
illycaffè gaat de grens over! Het merk begint met exporteren via het eerste buitenlandse filiaal in Zwitserland en wordt zo ambassadeur van de espressocultuur in Europa.
1957 De zoon van Francesco
Ernesto Illy rondt zijn studie scheikunde af en voegt zich bij het bedrijf van zijn vader. De zoon van de oprichter richt het eerste onderzoekslaboratorium op in samenwerking met de meest prestigieuze internationale wetenschappelijke instituten.
1957 Het koffieblik
illy introduceert met de nieuwe productieafdeling een nieuw koffieblik voor mensen thuis. Dit blik is rond, klein en gevuld met gemalen koffie. Deze blikken ziet u vandaag de dag nog steeds!
1962 Nederland
illycaffè gaat de grens over! Het merk begint met exporteren via het eerste buitenlandse filiaal in Zwitserland en wordt zo ambassadeur van de espressocultuur in Europa.
1974 Pads
illy brengt als eerste pads op de markt met daarin één dosis gemalen en aangedrukte koffie. Hierdoor kan op iedere plaats waar koffie gedronken wordt een perfecte espresso bereid worden: een radicale vernieuwing in de geschiedenis van de koffie, die de weg zal vrijmaken voor de internationalisering van illy.
1980 De Verenigde Staten
illycaffè zet voet aan land in de Verenigde Staten. Dat maakt illy de eerste Italiaanse koffiebrander die de espressocultuur naar de andere kant van de Atlantische Oceaan exporteert.
1982 Sortering
illycaffè patenteert de digitale sorteermachine die kleur en vorm van de bonen analyseert om de perfectie ervan te verzekeren.
1992 De illy Art Collection
Heeft u al een kleine collectie thuis staan? Uit een idee van Francesco Illy ontstaat het iconische kopje, ontworpen door Matteo Thun. De illy Art Collection is de moderne interpretatie van de duizendjarige decoratieve porseleinkunst en verrijkt zich in de loop der jaren met werken van meesters en nieuwe talenten en groeit uit tot de grootste collectie van kunstvoorwerpen ter wereld.
1992 De communicatie van de unieke illy blend
Een nieuwe promotiecampagne die om het unieke karakter van de illy blend, bedacht door Riccardo Illy. 9 plaatsen van herkomst van de kostbaarste Arabica bonen, om het leadership in het kanaal van de koffiebars te bevestigen en thuis geweldig van start te gaan.
1995 De X1
Na 60 jaar krijgt de Illetta een waardige opvolger. Kleinzoon Francesco richt in 1995 het bedrijf Francis Francis! op en creëert de X1 voor de espresso thuis: vandaag nog steeds een stijlicoon.
1996 Nieuw logo
illy krijgt een nieuw logo, van de hand van popart-artiest James Rosenquist.
1998 Aromalab
In het Area Science Park van Triëst ontstaat AromaLab: een laboratorium voor de bestudering van de afzonderlijke aroma’s van de unieke illy blend.
1999 illy Università
Met Francesco’s missie om de koffiecultuur in de wereld te verspreiden en kennis over te dragen om de kwaliteit te verbeteren, omhelst de Università del Caffè de gehele productieketen, van plant tot koffiekopje.
2001 Het illy blik
Het blik voor thuis krijgt een ware metamorfose. De ‘250’ voor thuis is het koffiebar-blik in miniatuur wat onmiddellijk een internationaal icoon wordt - en nog steeds is!
2003 illy Shops
illycaffè lanceert uitdrukkelijk illy, het project van de authentieke Italiaanse koffiebar waaruit in 2015 de illy Caffè’s en de illy Shops ontstaan.
2006 Iperespresso
Dankzij de twee fasen van infusie en emulsie biedt de Iperespresso capsule, gedekt door 5 internationale octrooien, koffie met een intenser aroma en een fluwelige consistentie
2008 On the go
Coca-Cola en illy slaan hun handen ineen en bottelen ijskoffie waardoor de unieke illy blend nu ook on the go beschikbaar is.
2013 Soft can
Als antwoord op de doelstellingen 2020 van het Europese plan ontstaat illy Soft Can, de eerste verpakking voor consumptie thuis, van buigzaam, onder druk gezet materiaal.